Beboer i SAB
Som beboer i SAB har vi samlet en række praktiske informationer, som kan være relevante og nyttige i din dagligdag. Formålet er at give dig et nemt overblik over de vigtigste forhold, der vedrører din bolig og dit bomiljø.
Vi lægger stor vægt på at skabe trygge og velfungerende rammer for dig og dine naboer, og vores arbejde tager udgangspunkt i et ønske om at gøre din boligoplevelse i SAB så god som mulig.
I det følgende finder du svar på nogle af de mest almindelige spørgsmål, som kan opstå i forbindelse med det at være beboer hos SAB.
Spørgsmål du kan have som beboer
Hvis du ikke kan finde svar på dit spørgsmål er du altid velkommen til at tage fat i din Boligservice.
Vores Boligservice og driftspersonale står klar til at hjælpe dig, og vi arbejder hver dag for at skabe gode rammer for dig og dine naboer.
Her er nogle af de spørgsmål, som du kan støde ind i, når du er beboer i SAB.
-
Vi ønsker at skabe en god og tryg hverdag for alle beboere. Hvis du har oplevet noget, du er utilfreds med, er du altid velkommen til at sende en klage eller henvendelse til os her.
-
Du skal som udgangspunkt kontakte din Boligservice, hvis noget går i stykker i din bolig eller skal repareres.
Du finder oversigten over Boligservice her
-
A-ordning
Alle i SAB’s plejeboliger bor med A-ordning.
Boligen er istandsat, når du flytter ind, og den løbende vedligeholdelse sker for egen regning.
Når du fraflytter boligen, skal den efterlades istandsat. Er gulvet slidt igennem, eller er det nødvendigt at udbedre anden misligholdelse, sker også dette for egen regning.
B-ordning
Alle i SAB’s familie-, ældre- og ungdomsboliger bor med B-ordning.
Boligen er ikke istandsat, når du flytter ind, men eventuel misligholdelse er udbedret.
Til boligen hører en vedligeholdelseskonto, som du kan bruge til den løbende istandsættelse. Du kan bruge kontoen, når du fx skal hvidte loftet, tapetsere eller male væggene og have slebet gulvene let. På forhånd skal du give ejendomskontoret besked og have tilladelse til at få arbejdet gjort. Det gælder også, hvis du ønsker at udføre opgaven selv og skal have materialerne betalt.
Skal du flytte og opsiger din bolig, lukker kontoen. Fra den dag sker eventuel istandsættelse for egen regning.
Du finder ordninger for vedligeholdelse af din bolig her
-
Du må godt foretage ændringer og forbedringer i din bolig. Det kan være at sætte et nyt køkken op eller lave en skillevæg. Det er dog et krav, at du får godkendt dine planer af din Boligservice, inden du begynder. Du sørger selv for, at arbejdet bliver udført og finansieret.
De ændringer og forbedringer, du foretager i boligen, skal være rimelige og hensigtsmæssige. Nogle typer af ændringer skal genetableres ved fraflytning.
-
Bolig
Du kan fremleje din bolig i op til 2 år fx i forbindelse med studieophold eller sygdom. Du skal kunne dokumentere, hvorfor du midlertidigt ikke kan bo i boligen. Læs mere om fremleje
Vær opmærksom på, at du ikke kan fremleje din bolig, hvis du fx skal prøve at bo sammen med kæresten. Her kan du i stedet gøre brug af boliggarantibeviset.
Værelse
Ja, hvis du har ekstra værelser i din lejlighed, kan du leje et værelse ud. Der må ikke bo flere personer i lejligheden, end der er rum. Så bor du i en toværelses lejlighed, må du leje et værelse ud til 1 person. Læs mere om delfremleje.
-
Når du har boet i din bolig i 2 år, kan du bytte bolig med en anden lejer, også uden for din afdeling og din boligorganisation. Ved boligbytte må der højst være én person pr. beboelsesrum.
-
Indeklimaet har betydning for dig og din sundhed, og det har betydning for kvaliteten af din bolig. Ved at følge få, simple råd, kan mange problemer med indeklimaet forebygges eller løses. Her kan du finde gode råd til at forebygge eller fjerne to af de problemer, der påvirker indeklimaet og din sundhed
-
Forsikring er dit ansvar. Derfor er det vigtigt, du sørger for at have en forsikring, der dækker skade på dit indbo.
Hvis du ingen forsikring har, må du selv dække udgifterne til nyt tøj, møbler, genhusning og rydning af lejligheden m.v., hvis uheldet skulle være ude.
SAB anbefaler, at du hænger røgalarmer op.
-
Råderet giver dig mulighed for at præge din bolig. Du bestemmer selv, hvad du vil ændre. Det er også dig, der sørger for, at arbejdet bliver udført og finansieret.
Du må godt foretage ændringer og forbedringer i din bolig. Husk at få godkendt dit arbejde, før du starter.
Krav
De ændringer og forbedringer, du foretager, skal være rimelige og hensigtsmæssige. Du må ikke ændre din bolig, så den ikke længere har karakter af almen bolig. Din boligorganisation kan kræve, at visse typer af ændringer skal genetableres ved fraflytning.
Husk, at Boligservice altid skal godkende dit arbejde, før du går i gang.
-
Du kan finde en liste over alle SAB’s afdelingers tilhørende boligservice her
-
Du kan skrive dig på intern venteliste, så snart du er flyttet ind. Når du har boet i din bolig i 2 år, kan du flytte til en anden bolig i afdelingen eller i en anden afdeling (gælder ikke for ældreboliger i afdeling 30-35 Bellahøj III)
Disse regler gælder også for ungdoms- og ældreboliger. For ungdomsboligerne er der dog kun 1 års karenstid ved flytning i egen afdeling eller selskabet.
Muligheder for indflydelse i SAB
Boligafdelinger
Du kan få svar på afdelingsspecifikke spørgsmål via den enkelte afdelings underside.
Herunder kan du finde alle SAB’s afdelinger.
