Siden august 2023 har SAB’s nuværende driftsfællesskaber været i gang, og en evaluering i 2024 viste, at beboerne generelt er tilfredse med den service, der leveres. Men flere afdelingsbestyrelser har peget på, at det er svært at gennemskue sammenhængen mellem serviceniveauet i afdelingerne og udgifterne til personale.
For at skabe mere gennemsigtighed vil SAB nu afprøve en ny metode: Registrering af opgaver og tidsforbrug i driften.
Hvorfor gør vi det?
Formålet med forsøget er at:
- Gøre sammenhængen tydelig mellem afdelingernes betaling og det arbejde, der udføres.
- Give afdelingsbestyrelserne og driften bedre data til den årlige markvandring, så de kan tage stilling til serviceniveauet.
- Styrke ledelsens beslutningsgrundlag.
Hvordan fungerer det?
Medarbejderne i SAB har siden 2021 arbejdet med IOpgaver, der anvendes til at registrere opgaver og fordele opgaver mellem de forskellige medarbejdere. Systemet har samtidigt indbygget en funktion, der gør det muligt for medarbejderne at registrere, hvor meget tid de anvender på den enkelte opgave. Denne funktion har hidtil ikke været anvendt i SAB, men andre boligselskaber i KAB-Fællesskabet – særligt Lyngby Boligselskab – har anvendt funktionen til stor glæde for bestyrelser og med opbakning fra medarbejdergruppen.
Forsøget iværksættes i første omgang i følgende 3 driftsfællesskaber: Amager, Valby/Bavnehøj og Brønshøj/Herlev.
Det videre forløb
- Januar – april 2026: Forsøg i de tre udvalgte driftsfællesskaber.
- April 2026: Organisationsbestyrelsen beslutter, om ordningen skal gøres permanent og udbredes til alle afdelinger.
- August 2026: Alle driftsfællesskaber (undtagen Tingbjerg) indgår.
- Efterår 2026: Dialog med afdelingsbestyrelserne og eventuel justering af servicerammer.
- December 2026: Fordelingsnøgler justeres på baggrund af erfaringerne.
Herefter bliver registreringen en fast del af arbejdet med afdelingernes årshjul.
Læs også
Relevante mærkesager

Beboerdemokrati




Bygningsvedligehold
Energioptimering
Socialt ansvar
Beboerdemokrati